CRO Rotterdam
 
CRO Rotterdam
logo_rechts.png

Actuele informatie en berichtgeving Rotterdam The Hague Airport (RTHA)

 

Uitwijkers op RTHA (4/9/2019)

Op dinsdagochtend 3 september 2019 zijn zes vliegtuigen geland op Rotterdam The Hague Airport die eigenlijk niet voor deze luchthaven bestemd waren. Tussen 8.00 uur en 9.00 uur ontving RTHA vier KLM- en twee EasyJet-toestellen. De reden voor het uitwijken was een storing in het communicatiesysteem van de Luchtverkeersleiding Nederland.

Nadat de storing was verholpen, zijn de zogenaamde uitwijkers na 9 uur weer één voor één vertrokken naar hun oorspronkelijke bestemming. Het heeft geen gevolgen gehad voor het reguliere vluchtschema op de luchthaven.

(bron: RTHA)

 

"Zich Ontwikkelende Geluidsbelasting" voortaan online (2/9/2019)

Achtergrondinformatie
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beschikt over een zogenoemde omzettingsregeling (die functioneert als luchthavenbesluit) waarin de regels rondom het gebruik van de luchthaven zijn vastgesteld. Een belangrijk deel van dit besluit wordt gevormd door de milieugeluidscapaciteit, die is vastgelegd in 6 handhavingspunten. Deze handhavingspunten geven de maximale cumulatieve hoeveelheid geluid aan die vliegtuigen, die op Rotterdam The Hague Airport landen en opstijgen, gedurende één jaar mogen produceren. Dit zogenoemde gebruiksjaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar, maar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober van het jaar daarop.

Maatregel ILT
In het gebruiksjaar 2018 heeft RTHA op één handhavingspunt bij Schiedam het jaarlijks wettelijk toegestane geluidsniveau overschreden. De Inspectie Leefomgeving- en Transport (ILT) heeft de luchthaven daarom de volgende maatregel opgelegd:
– Het sterker monitoren van de handhavingspunten en specifiek het handhavingspunt bij Schiedam.
– Het maken van een beheersplan ter voorkoming van een overschrijding in gebruiksjaar 2019.

Rapportage vulling handhavingspunten
In deze rapportage wordt voortaan wekelijks weergegeven hoe de vulling van de handhavingspunten gedurende het jaar verloopt. Hierbij is bijzondere aandacht voor het handhavingspunt 6 bij Schiedam, omdat deze het gevoeligst is voor overschrijding.

De tabel geeft de verwachte totale geluidbelasting gedurende het jaar weer. Dit wordt genoemd “Zich Ontwikkelende Geluidsbelasting” (ofwel ZOG). De ZOG bestaat uit het gerealiseerde verkeer tot en met deze week aangevuld met het geprognotiseerde verkeer voor de resterende periode. Deze prognose is de basis voor de uitgifte van de slots geweest.

Het werkelijk verkeer wordt berekend op basis van werkelijk uitgevoerde vluchten, werkelijk baangebruik en werkelijke radartracks. Het geprognotiseerde verkeer is op basis van verwacht verkeer, gemiddeld baangebruik en theoretische radartracks.

Een link naar de meest actuale rapportage vindt u onderaan deze pagina op de website van RTHA.

(bron: RTHA)

 

Verlate uitgaande vlucht (9/8/2019)

Op woensdagdagavond 7 augustus vertrok de TUI vlucht OR493 richting Tanger op een later tijdstip dan gepland. De vlucht stond gepland voor 22:25 uur, maar vanwege operationele problemen bij de luchtverkeersleiding in Spanje, was het luchtruim gereguleerd en heeft deze vlucht toestemming gekregen later te vertrekken. De nieuwe vertrektijd was rond 23.30 uur. Het toestel is uiteindelijk om 23.17 uur opgestegen.

Een situatie als deze is ongebruikelijk op de luchthaven Rotterdam. Voor eventuele vragen kan contact worden opgenomen via buren@rtha.com.

(bron: RTHA)

 

Meerdere lijnvluchten na 23.00 geland (7/8/2019)

Op 6 augustus is een vijftal vliegtuigen na 23.00 uur geland op Rotterdam The Hague Airport. Dit is een ongebruikelijk hoog aantal op één avond.

De vertragingen zijn in alle gevallen ontstaan door problemen met de afhandeling van vluchten in het Belgische luchtruim. Omdat de omstandigheden voldeden aan de regels voor het nachtregime van de luchthaven, mochten ze toch na 23.00 landen. De luchthaven verontschuldigt zich voor de hinder die hierdoor is ontstaan.

Wilt u meer weten over de openingstijden van de luchthaven? Lees dan meer over het nachtregime.

(bron: RTHA)

 

Al twee maal TUI vlucht naar Al Hoceima uitgesteld wegens 23.00 uur limiet (24/7/2019)

Zowel op dinsdag 16 als dinsdag 23 juli 2019 is TUI vlucht 487 naar Al Hoceima die dag niet vertrokken. De vlucht stond gepland vóór 23:00, maar kon niet voor dit tijdstip vertrekken. Onder strikte voorwaarden is het toegestaan na 23:00 te starten, maar aan deze voorwaarden was in dit specifieke geval niet voldaan.

Passagiers aan boord van deze vlucht kregen van de luchtvaartmaatschappij een hotel aangeboden als zij niet in de gelegenheid waren om naar huis te gaan.

(bron: RTHA)

  

Verlaat vertrek 19 juni (20/6/2019)

Vanwege drukte in het Europese luchtruim, heeft vlucht OR493 met hoge uitzondering een goedkeuring gekregen om na 23.00 uur te vertrekken vanaf Rotterdam The Hague Airport, namelijk om 23.40 uur.

(bron: RTHA)

 

Nachtelijke werkzaamheden langs de start-/landingsbaan (19/6/2019)

Tussen 11 juni en 6 juli vinden telkens van maandag- tot en met vrijdagnacht werkzaamheden plaats langs de start-/landingsbaan. Oude taxibanen worden weggehaald en het asfalt wordt verwijderd door het kapot te beuken. Dit gebeurt tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends en kan extra geluid opleveren. De werkzaamheden vinden niet overdag plaats in verband met de veiligheid en het vliegverkeer dat heel dichtbij komt.

(bron: RTHA)

 

Verwacht baangebruik RTHA in de late uurtjes in "avondweerbericht" (4/6/2019)

Wilt u in een oogopslag kunnen zien wat het verwachte baangebruik is in de avond? Dat is sinds enige tijd mogelijk mogelijk via de website van RTHA! De grafieken geven per tijdstip aan hoeveel vluchten er op dat moment in de avond worden verwacht. Klik hier voor het overzicht.

(bron: RTHA)

 

Rotterdam The Hague Airport start studie naar productie van duurzame kerosine uit lucht (27/5/2019)

Vrijdag 24 mei hebben Rotterdam The Hague Airport en een Europees consortium onder leiding van EDL Anlagenbau Gesellschaft mbH een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de start van een studie met als doel om de productie van duurzame kerosine uit lucht op de luchthaven mogelijk te maken. Streven is om met zo’n demonstratie installatie als eerste duurzame kerosine uit lucht aan de markt aan te bieden. Vergeleken met conventionele fossiele kerosine kan de uitstoot van CO2 en ultrafijnstof significant gereduceerd worden. Dit project vormt zo een belangrijke stap op weg naar een CO2 neutrale luchtvaart.

Duurzame luchtvaart
De luchtvaart stoot CO2 uit en de vraag naar luchtvaart blijft groeien. Dit is ook het geval bij Rotterdam The Hague Airport, waar het aantal passagiers ieder jaar toeneemt. In tegenstelling tot auto’s, kunnen vliegtuigen voorlopig niet op grote schaal overstappen op elektriciteit of waterstof.

Op weg naar de productie van duurzame kerosine uit lucht!
De studie moet uiteindelijk leiden tot de bouw van een kleine installatie op het luchthaventerrein waar rond de 1.000 liter duurzame kerosine per dag kan worden geproduceerd. Dit zou voor het eerst zijn dat de productie van kerosine uit buitenlucht een laboratoriumschaal van enkele liters per dag ontgroeit. Een serie innovatieve maar bewezen technieken worden op een nieuwe wijze aan elkaar geschakeld om dit te bereiken: eerst wordt CO2 uit buitenlucht gefilterd met de Direct Air Capture techniek van Climeworks. Dit gas wordt vervolgens tot syngas getransformeerd door electrolyse cellen van Sunfire. Dan wordt het syngas opgewerkt tot synthetische olie door middel van Fischer-Tropsch synthese, verzorgd door Ineratec. Tenslotte werkt EDL deze synthetische olie op tot kerosine. EDL verzorgt ook de gehele proces integratie. Dankzij de duurzame zonne-energie van de zonnepanelen van het vliegveld is dit gehele proces duurzaam. SkyNRG, nu al wereldmarktleider in het ontwikkelen van duurzame kerosine oplossingen voor de luchtvaart, is verantwoordelijk voor de commercialisatie strategie binnen de studie.
De eerste afnemer heeft zich al bekend gemaakt. Transavia heeft zich aan dit plan gecommitteerd en ook aangegeven in de toekomst via duurzame kerosine haar CO2 uitstoot te willen verlagen.

Innovatie Campus
De installatie zal er niet uitzien zoals de grote raffinaderijen in het havengebied. Door de innovatieve technieken die worden toegepast zal het project relatief compact zijn. De architectonische integratie door de Rotterdamse bedrijven Urban Crossovers en Blueroom zullen ervoor zorgen dat de demonstratie installatie een passend onderdeel wordt binnen het terrein van RTHA zowel in schaal als in haar doelstellingen.

Stichting RHIA
Het opzetten van de proeftuin gebeurt vanuit de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). De stichting RHIA is door de luchthaven en de gemeente Rotterdam ook op vrijdag 24 mei opgericht. De stichting richt zich op vier thema’s (Entrepreneurial, Energy & Environment, Education, Emergency) waaronder diverse toonaangevende, innovatieve projecten worden opgestart. Het onderzoek naar duurzame kerosine uit lucht is het eerste project.

Doel studie
De studie eindigt met een blauwdruk voor de installatie. Daarnaast moet duidelijk worden wat de kosten van de installatie en de brandstof zijn. Rotterdam The Hague Airport is een goede locatie door zowel haar beperkte grootte, kleine flexibele organisatie en haar focus op innovatie. De studie wordt mede mogelijk gemaakt het moederbedrijf van RTHA, Royal Schiphol Group. Via de Schiphol Innovation Board.

Toekomst
Een productie op grotere schaal vraagt om een opschaling van, en waar mogelijk integratie met bestaande, raffinaderijen. Dit zal niet plaatsvinden op de luchthaven. Dit project vormt een mogelijkheid om het petrochemische complex in de Rotterdamse haven te transformeren in het kader van de energietransitie. Echter, ook kleinere duurzame kerosine productie faciliteiten zijn aantrekkelijk om gedecentraliseerde duurzame brandstof voor afgelegen afnemers beschikbaar te maken.

(bron: RTHA)

 

Meer helikopters in verband met grote oefening (24/5/2019)

Op zaterdag 25 mei vindt een massa-evacuatieoefening (LIVEX) plaats in de Rotterdamse Haven. Hierbij wordt de ferry ‘Pride of Hull’ geëvacueerd. Tijdens deze oefening werken verschillende organisaties samen om een paar honderd opvarenden van boord te halen en veilig naar de wal te brengen. Ook worden verschillende vervoermiddelen ingezet. Denk onder andere aan KNRM-reddingboten, kustwachtschepen, helikopters en voertuigen van de hulpdiensten op het land.

Waarom deze oefening?
In verband met (inter)nationale regelgeving is Kustwacht Nederland als nationale Search and Rescue-organisatie verplicht minstens één keer per jaar te oefenen met het evacueren van de veerdiensten. (Het gaat om de veerdiensten die passagiers vervoeren tussen Nederland en Engeland.) Aan die verplichting wordt voldaan door middel van ‘papieren’-oefeningen (onder de naam MAREX).

Eens in de vijf jaar wordt de evacuatie ook daadwerkelijk geoefend. Tijdens een zo’n praktijkoefening, genaamd LIVEX, wordt een massa-evacuatie van een ferry geoefend. Dit gebeurt met behulp van (redding)boten en helikopter(s).

Rol Rotterdam The Hague Airport
Vanwege de deelname van helikopters ondersteunt Rotterdam The Hague Airport de LIVEX-oefening. Helikopters kunnen bijvoorbeeld tanken op het vliegveld, maar ook kunnen fictieve slachtoffers vanuit de helikopter worden overgebracht naar een ambulance.

Meer informatie
Alle informatie over LIVEX is te vinden op de speciale website. Ga voor detailinformatie over de inzet van eenheden direct naar deze pagina.

(bron: RTHA)

 

Inzet baansturing door veel oostenwind (17/5/2019)

Door het overschrijden van de geluidsbelasting bij een handhavingspunt in Schiedam in gebruiksjaar* 2018 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de luchthaven een maatregel opgelegd. Deze bestaat uit een strakkere monitoring van de handhavingspunten en het hebben van een beheersplan, zodat eerder kan worden bijgestuurd bij een dreigende overschrijding van de geluidsbelasting in gebruiksjaar 2019.

Monitoring
Door de twee wekelijkse monitoring houdt RTHA de ontwikkelingen bij de handhavingspunten nauwlettend in de gaten. Hierdoor ziet de luchthaven afwijkingen eerder en kan ook eerder worden bijgestuurd.

Handhavingspunt Schiedam loopt op
De afgelopen weken was sprake van veel oostenwind. Hierdoor landde een meer dan gemiddeld aantal vliegtuigen over Schiedam. Zoals afgesproken in het beheersplan start de luchthaven daarom eerder met baansturing. Hiermee moet een overschrijding van het handhavingspunt voorkomen worden.

Baansturingsmaatregel
Vanaf 20 mei start RTHA met baansturing. Deze maatregel houdt in dat, als het veilig mogelijk is, vanuit de Lansingerlandzijde wordt geland. Dit kan dus alleen als de weersomstandigheden het toelaten.

Vervolg
De maatregel blijft van kracht zolang de geluidsbelasting in het handhavingspunt bij Schiedam hoog blijft. Als baansturing niet voldoende is of door het weer niet kan worden toegepast, wordt minder noodzakelijk vliegverkeer eerder afgelast. Denk bij dit vliegverkeer bijvoorbeeld aan les- en examenvluchten van de kustwacht en politie

Een andere maatregelen is dat de slotcoördinator verzocht wordt geen nieuwe slots meer uit te geven. Slots zijn vluchten. Slotcoördinatie Nederland is de onafhankelijke organisatie die bepaalt welke en hoeveel vluchten mogen plaatsvinden op RTHA gedurende het jaar. (Dit bepaalt zij ook voor Schiphol en Eindhoven Airport).

* Het gebruiksjaar voor het berekenen van de geluidsbelasting loopt van 1 november het ene jaar tot 31 oktober het jaar erop.

(bron: RTHA)

 

Baangebruik Schiphol van invloed op vliegroutes RTHA (17/5/2019)

In de afgelopen periode kwamen veel meldingen van geluidshinder van vliegtuigen binnen bij DCMR, Milieudienst Rijnmond. Met Luchtverkeersleiding Nederland is de oorzaak hiervan onderzocht. Wat blijkt: het vliegverkeer van Rotterdam is door een ander baangebruik bij Schiphol vaker uitgeweken.

De afgelopen tijd werd meer gebruikgemaakt van de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan op Schiphol voor landend verkeer. Dit komt door:
- de noord/noordoostenwind van afgelopen weken;
- werkzaamheden aan de taxibanen ter hoogte van de Kaagbaan op Schiphol;
- het aanpassen van de systemen in de verkeerstoren op Schiphol;
- en doordat het schipholverkeer door drukte op Schiphol meer over onze regio vliegt dan gebruikelijk.

In verband met de veiligheid moeten de vliegtuigen vertrekkend van RTHA in deze situatie eerder afwijken van de vliegroutes.

(bron: RTHA)

 

Bijzondere vluchten in april en mei (25/4/2019)

Op 20 april 2019, 27 april 2019 en 04 mei 2019 worden bijzondere vluchten verwacht op Rotterdam The Hague Airport. De vliegtuigen kunnen opvallen doordat ze duidelijk groter zijn dan het gemiddelde vliegtuig dat Rotterdam The Hague Airport aandoet. Door hun grootte kan het lijken of de vliegtuigen lager vliegen dan daadwerkelijk het geval is. Zie hieronder de momenten wanneer de vliegtuigen van het type A330-200 en A330-300 landen en vertrekken.

Zaterdag 20 april 2019: aankomst om 19.15 uur & vertrekt om 20.30 uur
Zaterdag 27 april 2019: aankomst om 20.15 uur & vertrekt om 21.30 uur
Zaterdag 4 mei 2019:    aankomst om 20.15 uur & vertrekt om 21.30 uur

(bron: RTHA)

 

Beheersplan Rotterdam The Hague Airport (4/4/2019)

De luchthaven heeft het beheersplan ter voorkoming van een overschrijding van de geluidsnorm bij een handhavingspunt in Schiedam ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Naar aanleiding van het overschrijden van een handhavingspunt bij Schiedam in gebruiksjaar 2018 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de luchthaven een pittige maatregel opgelegd. Deze bestaat uit een strakkere monitoring van de handhavingspunten en het vooraf maken van een beheersplan, zodat eerder kan worden bijgestuurd bij een dreigende overschrijding in het gebruiksjaar 2019. (Het gebruiksjaar voor het meten van de geluidsnorm loopt van 1 november tot 31 oktober het jaar erop.)

Inhoud beheersplan
Op 2 april 2019 heeft de luchthaven het beheersplan ingediend bij de ILT. In het plan zijn de volgende maatregelen opgenomen:

- Het nog eerder inzetten van baansturing.
Baansturing is vliegtuigen via een andere aanvliegroute te laten landen. Zo wordt het geluid meer verdeeld over de omgeving. Dit is alleen mogelijk als de wind meewerkt. Vliegtuigen moeten altijd tegen de wind in landen in verband met de veiligheid.

- Als baansturing niet het gewenste resultaat heeft, wordt de slotcoördinator verzocht helemaal geen nieuwe slots meer uit te geven.
Slots zijn vluchten. Slotcoördinatie is een organisatie, die bepaalt welke en hoeveel vluchten mogen plaatsvinden gedurende het jaar op RTHA (en Schiphol en Eindhoven Airport).

- Daarnaast wordt minder noodzakelijk vliegverkeer eerder afgelast bij een eventuele dreigende overschrijding.
Denk bij dit vliegverkeer bijvoorbeeld aan les- en examenvluchten van de kustwacht en politie.

Meer monitoring
Het monitoren van het handhavingspunt vindt ook vaker plaats. In eerste instantie gebeurt dit maandelijks binnen 5 werkdagen, in plaats van ieder kwartaal binnen 14 dagen. Hierdoor ziet de luchthaven afwijkingen eerder en kan ook eerder worden bijgestuurd.

Extra maatregel
Tot slot is in het beheersplan afgesproken dat, als de hierboven genoemde maatregelen niet voldoende zijn, de luchthaven alle business aviation -, politie-, kustwacht-, regerings- en militaire vluchten verbiedt. Grote uitzondering zijn uiteraard de spoedeisende vluchten van de politie en de traumahelikopter. Deze zal de luchthaven nooit verbieden, omdat hier mensenlevens vanaf kunnen hangen. Wat verbiedt de luchthaven dan eventueel wel als het nodig is? Bijvoorbeeld het vertrek van de politiehelikopter voor een patrouillevlucht.

(bron: RTHA)

 

Bijzondere vluchten op 25 en 27 maart 2019 (22/3/2019)

Op maandag 25 en woensdag 27 maart landt en vertrekt een iets groter toestel dan gebruikelijk voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Het gaat om een Airbus A330 van Alitalia, die op beide dagen half in de middag aankomt en een paar uur later weer vertrekt. Dit type toestel kan tot 335 passagiers vervoeren en is daarmee groter dan het gemiddelde toestel dat op en vanaf RTHA vliegt. (De meeste toestellen gaan tot maximaal 190 passagiers.) Doordat de A330 groter is, lijkt het wellicht alsof het lager vliegt.

(bron: RTHA)

 

ILT staat minder vluchten over Schiedam toe in 2019 (18/3/2019)

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) maatregelen opgelegd om te voorkomen dat de geluidsbelasting voor omwonenden bij Schiedam in 2019 opnieuw te hoog wordt. De maatregelen legt de ILT op na een forse overschrijding van de geluidsnorm in 2018. Belangrijkste is dat van 1 november 2018 tot 1 oktober 2019 de luchthaven maximaal 88% van de zogenoemde geluidsruimte mag gebruiken.

Uit de Handhavingsrapportage Rotterdam The Hague Airport 2018 blijkt dat op de locatie Schiedam de geluidsnorm is overschreven.

Uit de analyse van de ILT naar de oorzaak van de overschrijding blijkt dat er in 2018 veel noordelijke en oostelijke wind is geweest. De luchthaven heeft daardoor meer landingen vanuit het zuidwesten (over Schiedam) laten lopen. De ILT vindt dat de luchthaven hier beter op moet sturen. De inspectie oordeelt dat de weerssituatie in 2018 sterk afweek van de voorgaande jaren, maar dat deze niet zo uniek was, dat er vanuit mag worden gegaan dat deze in het gebruiksjaar 2019 niet weer kan voorkomen.

Maatregelen
Daarom legt de ILT voor 2019 een beperking voor het vliegen over Schiedam op. Verder eist de ILT een beheersplan voor de rest van dit jaar waarin wordt aangegeven hoe de luchthaven er voor zorgt dat hieraan wordt voldaan. Vanaf mei moet ook maandelijks aan de ILT worden gerapporteerd over de geluidsbelasting op de locatie Schiedam. Van 1 oktober tot 1 november mag wel weer de resterende geluidsruimte tot 100% van de geluidsnorm worden gebruikt.

Als RTHA niet voldoet aan de verschillende verplichtingen van de maatregel, kan de ILT een bestuurlijke boete opleggen.

(bron: ILT)

 

RTHA: definitieve maatregel ILT voor Rotterdam The Hague Airport (17/3/2019)

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een maatregel opgelegd na het overschrijden van een handhavingspunt bij Schiedam in 2018 door extreme oostenwind afgelopen zomer.
Naar aanleiding van het overschrijden van een handhavingspunt bij Schiedam in gebruiksjaar 2018 heeft de inspectie de luchthaven een maatregel opgelegd. Deze bestaat uit een strakkere monitoring van de handhavingspunten en het vooraf maken van een beheersplan om eerder bij te kunnen sturen bij een dreigende overschrijding in het gebruiksjaar 2019. Een pittige maatregel voor de luchthaven.

Aanleiding
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beschikt over een zogenoemde omzettingsregeling (die functioneert als luchthavenbesluit) waarin de regels rondom het gebruik van de luchthaven zijn vastgesteld. Een belangrijk deel van dit besluit wordt gevormd door de milieugeluidscapaciteit, die is vastgelegd in 6 handhavingspunten. Deze handhavingspunten geven de maximale cumulatieve hoeveelheid geluid aan die vliegtuigen, die op Rotterdam The Hague Airport landen en opstijgen, gedurende één jaar mogen produceren. Dit zogenoemde gebruiksjaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar, maar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober van het jaar daarop. In het gebruiksjaar 2018 heeft RTHA op één handhavingspunt bij Schiedam het jaarlijks wettelijk toegestane geluidsniveau overschreden. Een situatie die is veroorzaakt door sterke aanhoudende oostenwind. Hierdoor hadden de door RTHA getroffen maatregelen, zoals baansturing, niet het gewenste effect en kon de overschrijding helaas niet worden voorkomen.

Pittige maatregel
Hoewel het volgens ILT om een onvoorziene situatie gaat, is de inspectie wel van mening dat deze in de toekomst weer kan optreden. De opgelegde maatregel van ILT is daarom gericht op het sterker monitoren van dit handhavingspunt en het maken van een beheersplan ter voorkoming van een overschrijding in gebruiksjaar 2019. Eerder heeft RTHA al gereageerd op de voorgenomen maatregel. De definitieve maatregel is toch een pittige voor de luchthaven, omdat het om een unieke situatie ging die is ontstaan door uitzonderlijke weersomstandigheden in 2018. Dat de weersomstandigheden toen uniek waren is ook door het KNMI onderschreven.

Herhaling voorkomen
De luchthaven deelt de mening van de inspectie: een overschrijding is niet wenselijk en RTHA moet er alles aan doen om herhaling te voorkomen. RTHA gaat dan ook niet in beroep tegen de maatregel en zorgt voor een goede inbedding in de organisatie. In het beheersplan wordt een aantal maatregelen opgenomen ter voorkoming van de overschrijding. Zoals het nog eerder inzetten van baansturing. Mocht de baansturing niet het gewenste resultaat hebben, dan wordt de slotcoördinator verzocht helemaal geen nieuwe slots meer uit te geven. Daarnaast wordt minder noodzakelijk vliegverkeer, zoals bijvoorbeeld lesvluchten van de kustwacht en politie, eerder afgelast bij een eventuele dreigende overschrijding.

(bron: RTHA)

 

Reactie RTHA op voorgenomen maatregel ILT (1/3/2019)

Naar aanleiding van het overschrijden van een handhavingspunt bij Schiedam heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) haar voorgenomen maatregel met de luchthaven gedeeld. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft deze week gereageerd op de voorgenomen maatregel en is nu in afwachting van de definitieve vaststelling hiervan.

Aanleiding
Rotterdam The Hague Airport beschikt over een zogenoemde omzettingsregeling (die functioneert als luchthavenbesluit) waarin de regels rondom het gebruik van de luchthaven zijn vastgesteld. Een belangrijk deel van dit besluit wordt gevormd door de milieugeluidscapaciteit, die is vastgelegd in 6 handhavingspunten. Deze handhavingspunten geven de maximale cumulatieve hoeveelheid geluid aan die vliegtuigen, die op Rotterdam The Hague Airport landen en opstijgen, gedurende één jaar mogen produceren. Dit zogenoemde gebruiksjaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar, maar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober van het jaar daarop. In het gebruiksjaar 2018 heeft RTHA op één handhavingspunt bij Schiedam het jaarlijks wettelijk toegestane geluidsniveau overschreden. Een situatie die is veroorzaakt door sterke aanhoudende oostenwind. Hierdoor hadden de door RTHA getroffen maatregelen, zoals baansturing, niet het gewenste effect en kon de overschrijding helaas niet worden voorkomen.

Onvoorziene situatie
Hoewel het volgens ILT om een onvoorziene situatie gaat, is de inspectie wel van mening dat deze in de toekomst weer kan optreden. De voorgenomen opgelegde maatregelen van ILT zijn daarom gericht op het sterker monitoren van dit handhavingspunt en het maken van een beheersplan om overschrijding te voorkomen.

Reactie RTHA op voorgenomen maatregel
RTHA had twee weken de tijd om op de voorgenomen maatregelen te reageren en heeft haar reactie op dinsdag 26 februari verstuurd. In de reactie heeft de luchthaven aangegeven dat zij zich zeer bewust is van de overschrijding. Wat voor RTHA belangrijk blijft is dat het gaat om een unieke situatie, die is ontstaan door uitzonderlijke weersomstandigheden. Dit is ook door het KNMI onderschreven.
De luchthaven deelt de mening van de inspectie, dat een overschrijding niet wenselijk is en dat ze er alles aan moet doen om herhaling te voorkomen. In 2018 heeft de luchthaven voornamelijk ingezet op baansturing ter voorkoming van een overschrijding. Het voorstel is deze maatregel voortaan eerder toe te passen. Mocht de baansturing niet het gewenste resultaat hebben, dan wordt de slotcoördinator verzocht helemaal geen nieuwe slots meer uit te geven. Het nog beter monitoren van de handhavingspunten speelt een cruciale rol bij de aanpak ter voorkoming van overschrijding.

Definitief besluit ILT
Het is nu aan de Inspectie Leefomgeving en Transport hoe zij omgaat met de reactie van de luchthaven op de voorgenomen maatregelen. Zodra de maatregelen definitief zijn, worden deze gedeeld en openbaar gemaakt.

(bron: RTHA)

 

Overhevelen winterslots naar de zomer (1/3/2019)

Inmiddels is bekend dat RTHA ongebruikte slots van de winter ‘18/’19 overhevelt naar zomer 2019, zoals in 2018 ook is gebeurd. Hierdoor kunnen in de zomer meer vluchten plaatsvinden. Hierbij is het belangrijk te melden dat deze slots al zijn opgenomen in de berekening van het totale geluid dat de luchthaven mag produceren. Het betekent alleen een andere verdeling van het aantal vluchten dat in de winter of zomer plaatsvindt. Het is geen uitbreiding van het aantal vluchten of het geluid én past binnen de huidige omzettingsregeling.

(bron: RTHA)

 

ILT: maatregel voor Rotterdam The Hague Airport wegens overschrijden geluidsnorm (1/3/2019)

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het voornemen om Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een maatregel op te leggen, omdat de luchthaven in 2018 de geluidsnorm heeft overschreden. De maatregel moet herhaling voorkomen en geluidshinder voor de omgeving binnen de normen te houden. De luchthaven is op de hoogte gesteld en krijgt de mogelijkheid binnen twee weken een reactie te geven. Aansluitend neemt de ILT het definitieve besluit op een maatregel.

De overschrijding van de geluidsnorm blijkt uit de Handhavingsrapportage Rotterdam The Hague Airport 2018 van de inspectie. De geluidsbelasting voor de omgeving wordt voor verschillende plekken berekend. De luchthaven heeft de geluidsnormen in 2018 op één plek, de locatie Schiedam, met 17,8 % overschreden. Op de andere plekken waren er geen overschrijdingen.

Vliegtuigen moeten zoveel mogelijk tegen de wind in starten en landen. Uit de analyse van de ILT naar de oorzaak van de overschrijding blijkt dat er in 2018 veel noordelijke en oostelijke wind is geweest. De luchthaven heeft daardoor meer landingen vanuit het zuidwesten moeten verwerken. De inspectie oordeelt dat er sprake is geweest van een onvoorzienbare situatie. Deze is echter niet zo uniek dat deze in de toekomst niet meer kan voorkomen. Daarom vindt de ILT een maatregel noodzakelijk.

Alle luchthavens in Nederland, waaronder RTHA, moeten zich aan bepaalde regels houden. Onderdeel daarvan zijn de milieuregels en de normen voor de geluidsbelasting die gelden in de omgeving van het vliegveld. De ILT brengt hierover na afloop van ieder gebruiksjaar een rapportage uit. Een gebruiksjaar loopt steeds van 1 november tot en met 31 oktober.

(bron: ILT)

 

Trainingsvluchten met een Piaggio P-180 Avanti (21/2/2019)

Vrijdag 22 februari 2019 staan vanaf circa 12.00 uur trainingsvluchten gepland met een Piaggio P-180 Avanti op Rotterdam The Hague Airport.

Op de luchthaven is een aantal vliegtuigen van het type Piaggio P-180 Avanti gestationeerd. Deze vliegtuigen worden gebruikt voor het uitvoeren van transplantatie-, ambulance-, zaken- en airtaxi-vluchten. De piloten die op dit type vliegtuig vliegen, moeten periodiek examen afleggen om hun goedkeuring (voor dat specifieke vliegtuigtype) te behouden. Deze trainings/examenvluchten dienen dan ook met dit vliegtuigtype gevlogen te worden.

Afwijkend geluid en verschijning
De Piaggio P-180 Avanti valt op door zijn geluid en verschijning. De propellers van het vliegtuig zitten aan de achterzijde. Hierdoor wordt een afwijkend geluid geproduceerd, dat ontstaat doordat de uitlaatgassen van de motoren door de propellers heen gaan. Dit is inherent aan het ontwerp van het vliegtuig en hier zijn geen oplossingen voor. De Piaggio voldoet voor wat betreft het geluidsniveau aan alle wettelijke vereisten.

Trainingsvluchten
De eigenaar van één van deze, op Rotterdam The Hague Airport gestationeerde, vliegtuigen heeft aangegeven dat op vrijdag 22 februari twee trainingsvluchten plaatsvinden. Tussen 12 uur en 14.30 uur wordt een aantal keer geoefend met starten en landen. Ook wordt een aantal rondjes gevlogen.

(bron: RTHA)

 

Helikopters op luchthaven Rotterdam (5/2/2019)

Onderstaand bericht is integraal overgenomen van de website van RTHA:

"Momenteel zijn de trauma- en politiehelikopters met regelmaat in het nieuws. Dit komt doordat op 29 januari een ronde tafelgesprek in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden over de helikopters. Met dit gesprek wilden de tweede Kamerleden meer inzicht krijgen in het belang van de maatschappelijk gewenste vluchten vanaf de vliegvelden. In het gesprek werd door alle aanwezigen het maatschappelijk belang van deze vluchten onderstreept. Vanwege dit belang zouden geen beperkingen moeten gelden voor het aantal vliegbewegingen.

Bij dit gesprek waren vertegenwoordigers aanwezig van Politie, Erasmus MC, ANWB. Vanuit de luchthaven heeft Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling & Capaciteit, deelgenomen. Vooraf heeft RTHA een position paper ingediend bij de Tweede Kamer met ons standpunt ten aanzien van de helikopters. Hierbij is het uitgangspunt dat wij de luchthaven een logische thuishaven vinden. Alleen hebben we te maken met 1 geluidsruimte, waarbinnen zowel de helikopters als de commerciële vluchten opereren. Wij zien de geluidsruimte van de helikopters echter graag los van het overige verkeer. Daarmee wordt onderscheid gemaakt in het verkeer waar de luchthaven wel en geen invloed op uit kan oefenen én wordt geborgd dat het spoedeisend en maatschappelijk verkeer niet (onnodig) wordt beperkt. Naast het gevraagde luchthavenbesluit voor RTHA is nationaal beleid gewenst."

(bron: RTHA)

 

Handhavingspunt bij Schiedam overschreden door extreme oostenwind afgelopen zomer (11/12/2018)

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beschikt over een zogenoemd luchthavenbesluit (omzettingsregeling) waarin de regels rondom het gebruik van de luchthaven zijn vastgesteld. Een belangrijk deel van dit besluit wordt gevormd door de geluidscapaciteit, die is vastgelegd in 6 handhavingspunten. Deze handhavingspunten geven de maximale cumulatieve hoeveelheid geluid aan die vliegtuigen, die op Rotterdam The Hague Airport landen en opstijgen, gedurende één jaar mogen produceren. Dit zogenoemde gebruiksjaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar, maar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober van het jaar daarop. In één handhavingspunt bij Schiedam (Punt 6) heeft RTHA het jaarlijks wettelijk toegestane geluidsniveau overschreden.

Extreem langdurige oostenwind
Tot en met april 2018 verliep de geluidbelastingsopbouw in het handhavingspunt bij Schiedam volgens verwachting. In de maand mei was echter sprake van extreem langdurige oostenwind. Hierdoor is in deze maand (veel) meer over Schiedam geland dan gemiddeld gebruikelijk. Nooit eerder is een handhavingspunt zoveel verslechterd in één maand als in mei 2018. Door deze verslechtering was er sprake van een beperkte dreigende overschrijding (+2%) van het toegestane geluidsniveau.

Baansturingsmaatregel
RTHA heeft op de dreigende overschrijding direct gereageerd door op 9 juni 2018 een baansturingsmaatregel af te kondigen. Dit is de enige en vooral ook beproefde methode (met positief resultaat toegepast in 2011, 2013 en 2014) om een overschrijding te voorkomen. De maatregel is afgekondigd na overleg met de luchtverkeersleiding en de betrokken luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast zijn de omgeving, DCMR en leden van de BRR en CRO door de luchthaven op de hoogte gebracht. Deze maatregel hield in dat, als het veilig mogelijk was, vanuit de zijde van Lansingerland moest worden geland. Vliegtuigen kunnen echter niet veilig landen met (te sterke) wind mee, dus moesten de weersomstandigheden deze baansturing toelaten.

Onvoldoende resultaat baansturing
Door aanhoudende sterke oostenwind heeft de baansturing zijn uitwerking niet gehad en is de dreigende overschrijding van het toegestane geluidsniveau in juni (+12%) en juli (+22%) verder toegenomen. Ondanks het feit dat verkeersleiders en piloten zich voldoende aan de baansturingsmaatregel hebben gehouden. Hierna nam de oostenwind af en liep de dreigende overschrijding terug. Ondanks dat de baansturing in de laatste maanden wel gewerkt heeft, is de overschrijding van het toegestane geluidsniveau uiteindelijk toch uitgekomen op bijna 18%. Sinds de invoering van de gewijzigde grenswaarden in 2010 is er nu voor het eerst één overschreden. Naast de baansturing heeft RTHA meer aanvullende maatregelen getroffen om een feitelijke overschrijding te voorkomen. Zo zijn trainingsvluchten met militaire vliegtuigen en helikopters van de kustwacht sterk verminderd. Ook zijn oudere, minder stille vliegtuigen geweerd waar dat mogelijk was.

Inspectie Leefomgeving en Transport geïnformeerd
Begin juli is de Inspectie Leefomgeving en Transport van de dreigende overschrijding door RTHA op de hoogte gebracht en heeft de luchthaven op eigen initiatief de rapportagefrequentie verhoogd van één keer per kwartaal naar maandelijks.

Totale volume binnen de grenzen
Aan het eind van het gebruiksjaar is vastgesteld dat het totale volume verkeer binnen de wettelijke grenzen is gebleven. Dit blijkt uit het feit dat de geluidbelasting in de handhavingspunten op de baankoppen 06 en 24 met respectievelijk 93% en 85% ruim binnen deze grenzen zijn gebleven. Doordat de overschrijding alleen en direct het gevolg was van een sterk afwijkend windpatroon is de kans op herhaling beperkt. Het KNMI heeft hier recent over gepubliceerd dat een zo sterk afwijkend windpatroon als tijdens afgelopen zomer tot op heden niet eerder is waargenomen. Geconstateerd is verder dat handhavingspunt 6 bij Schiedam gevoeliger is voor een overschrijding dan andere punten. Dit komt enerzijds door de ligging en anderzijds door het grote verschil in landingsroute en startroute bij dit handhavingspunt.

Mogelijke maatregelen
Op dit moment ligt de rapportage van het gebruiksjaar 2018 ter beoordeling bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Naar verwachting wordt begin 2019 bekend gemaakt hoe de inspectie de overschrijding bij handhavingspunt 6 beoordeelt en of er door de inspectie een maatregel aan RTHA wordt opgelegd.

(bron: RTHA)

  

Innovatief FLEET systeem live op Rotterdam The Hague Airport (7/11/2018)

Maandag 5 november start officieel de proefperiode van het toekomstbestendige bagageafhandelingssysteem genaamd FLEET op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het systeem is ontworpen door VanderLande, de wereldwijde marktleider op het gebied van automatiseringsoplossingen op luchthavens.

Vanderlande en RTHA hebben afgesproken een gezamenlijk innovatieproject te starten, dat als doel heeft het verbeteren van het bagageafhandelingsproces in Rotterdam op het vlak van flexibiliteit, efficiëntie, kwaliteit en ergonomie. FLEET is een flexibele en duurzame oplossing die gebruik maakt van autonome-voertuigentechnologie. Door deze technologie zijn geen vaste sorteersystemen meer nodig. Bovendien ligt het energieverbruik 50% lager dan van traditionele bagageafhandelingssystemen.

Voordelen RTHA
RTHA kan dankzij de overeenkomst het bagagesorteersysteem van de luchthaven uitbreiden en verbeteren. Daarnaast verbeteren de ergonomische werkomstandigheden van het grondpersoneel en het bagage afhandelingssysteem wordt toekomstbestendig. Vanderlande doet op deze manier ervaring op met FLEET in een live luchthavenomgeving en test de totale technische oplossing.

Tijdens de proefperiode ligt de focus ligt op het testen en verbeteren van het systeem. Op deze manier leert RTHA door middel van FLEET over de potentiele mogelijkheden op het gebied van innovatieve technologieën.

Duurzaam systeem
Ook grondafhandelaar AviaPartner zal de voordelen van dit systeem gaan ervaren. Het zorgt voor een efficiëntere afhandeling van de bagage. Daarnaast staat duurzaamheid centraal tijdens de proefperiode. Zo wordt bijvoorbeeld zonne-energie gebruikt voor de zelfrijdende bagagekarren, die daarmee energieneutraal zijn.

(bron: RTHA)

 

Eerste elektrische vliegtuig landt op Rotterdam The Hague Airport (2/10/2018)

Er worden mooie stappen gemaakt om de luchtvaart te verduurzamen. Op zondag 30 september is de Pipistrel Alpha Electro geland op Rotterdam The Hague Airport. Dit was voor de luchthaven het eerste elektrische vliegtuig dat zij mochten verwelkomen. De Electro is een innovatief elektrisch vliegtuig. Dat betekent geluidsarm en zeer duurzaam!

Rotterdam The Hague Airport wil de innovatieproeftuin van de regio zijn. De luchthaven heeft in het kader van onder meer innovatie en duurzaamheid dan ook de ambitie om in de toekomst meer elektrische vliegtuigen te faciliteren.

Het tweezits toestel is vanuit Zoersel komen vliegen met een vliegtijd van 45 minuten. Momenteel kan de Electro vluchten uitvoeren van maximaal één uur. Dan is er nog 30 minuten reserve voordat er een ‘fast recharge’ van 45 tot 60 minuten nodig is. Gedurende de vlucht wordt tijdens het dalen tot 13% energie teruggewonnen door de speciaal ontworpen propeller die energie kan opwekken dankzij de technologie van ‘regenerative breaking’.

De Pipistrel Alpha Electro wordt komende week gepresenteerd door IFly op de Innovation Expo 2018 in Rotterdam. Hoewel het toestel nu alleen nog geschikt is als trainingsvliegtuig voor piloten, hopen initiatiefnemers iFly en Pipistrel in de toekomst meerdere mensen over een grotere afstand te kunnen vervoeren. Dit toestel is een kleine, maar belangrijke stap naar duurzaam vliegen. Meer informatie lees je op: https://innovationexpo2018.nl/.

(bron: RTHA)

 

Op zaterdag 15 september en zondag 16 september 2018, zullen er afwijkende vluchten plaats vinden op Rotterdam The Hague Airport. (13/9/2018)

Aanstaande zaterdag (15 september) zal er rond 15.30 uur een aantal demovluchten plaatsvinden met een vliegtuig van het type DH60 Tiger Moth en een Falcon 7x. Dit kan opvallen doordat DH60 Tiger Moth een historisch vliegtuig is en meerdere keren zal overvliegen (low-passes).

Daarnaast zullen er in de ochtend van zondag 16 september drie heteluchtballonnen vanaf Rotterdam The Hague Airport vertrekken. Dit zal tussen 06.30 en 07.00 uur plaats vinden.

(bron: RTHA)

 

Zonnepanelensysteem in gebruik (10/9/2018)

Vrijdag 31 augustus is er een zonnepanelensysteem in gebruik genomen. Deze is afgelopen week geplaatst op het dak van het bagageafhandeling gebouw (Baggage handeling system). De 880 geplaatste panelen zullen 200.000 kWh aan elektriciteit per jaar opwekken. Dit is 6% van het totale elektrische verbruik van de luchthaven.

Al eerder dit jaar zijn er een zonnepanelensystemen geplaatst op het dak van de terminal en aankomsthal en op het dak van twee hangars. Het systeem op de terminal en aankomsthal is al in gebruik. Het zonnepanelensysteem op het dak van de hangars zal naar verwachting in het najaar in gebruik genomen worden. Door middel van deze systemen zal Rotterdam The Hague Airport aan het eind van 2018 in totaal voor 22% zelfvoorzienend zijn in elektriciteit.

(bron: RTHA)

 

Vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 september 2018, zullen er verschillende evenementen op en rond Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Het afwijkende vliegverkeer deze dagen kan aanleiding geven tot vragen. (5/9/2018)

Op bovengenoemde dagen vinden in Rotterdam de jaarlijkse Wereldhavendagen plaatst. Tijdens de wereldhavendagen vinden er (onder meer) meerdere demonstratievluchten plaats met helikopters boven de Maas ter hoogte van de Wilhelminapier en de Willemskade. Een deel van deze demonstratievluchten zal vanaf Rotterdam The Hague Airport starten. Bij deze demonstratievluchten kunnen ook helikopters gebruikt worden die groter zijn dan de helikopters die normaal van de luchthaven gebruik maken. Het betreft hierbij ondermeer een NH-90 maritieme helikopter van het Defensie Helikopter Commando.

Tevens zullen ook andere vluchten ten behoeve van bedoeld evenement worden uitgevoerd boven de haven. Deze vluchten hoeven niet altijd afkomstig te zijn van Rotterdam The Hague Airport.

Meer informatie en het programma kunt u vinden op de website van de Wereldhavendagen:

https://wereldhavendagen.nl/#events-overview

Hierin staat onder meer dat er zaterdag en zondag regelmatig korte rondvluchten worden aangeboden met helikopters vanaf een locatie bij Rozenburg. Deze vluchten starten of landen niet op Rotterdam The Hague Airport en hebben derhalve niets te maken de bedrijfsvoering van RTHA.

Daarnaast organiseert de Dutch Dakota Association het komende weekend rondvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport boven de Biesbosch en Haaglanden met een DC-3. De DC-3 is een ouder (twee motorig propeller) vliegtuig van rond de Tweede Wereldoorlog en kan opvallen door zijn afwijkend, zwaarder motorgeluid. Zowel op zaterdag als op zondag zijn twee rondvluchten gepland. Daarnaast wordt het vliegtuig zaterdagochtend naar Rotterdam gevlogen en zondag middag weer terug. Deze vluchten zijn onder voorbehoud van weersomstandigheden. Meer informatie kunt u vinden op: https://www.dutchdakota.nl/nl/boek-een-vlucht/plan-en-boek/

(bron: RTHA)

 

Maandag 3 september 2018 zal een meetvliegtuig gedurende circa twee uur meetvluchten uitvoeren voor de controle van de navigatiesystemen van de landingsbaan (beide zijden) van Rotterdam The Hague Airport (31/8/2018)

De Luchtverkeersleiding Nederland heeft aangegeven dat het meetvluchten (zogenoemde calibratievluchten) tussen circa 07:30 en circa 9:30 gepland heeft. Dit zal vanaf beide zijden van de landingsbaan gebeuren. Doel van deze vluchten is het controleren navigatiesystemen van de landingsbaan. Door weers- of technische omstandigheden kunnen de vluchten verplaatst worden.

Om te garanderen dat de systemen goed functioneert, dienen twee keer per jaar vluchten uitgevoerd te worden ter controle van het correct functioneren van bedoelde apparatuur. Hiertoe wordt bij herhaling aan beide zijden van de landingsbaan aangevlogen, hierbij kan het gebeuren dat de baan niet recht aangevlogen wordt.

Door het repeterende en mogelijk afwijkende karakter van de vluchten kan dit opvallen.

(bron: RTHA)

 

Resultaten onderzoek ultrafijnstof beschikbaar (24/7/2018)

Resultaten onderzoek TNO naar bijdrage luchtvaart Rotterdam The Hague Airport aan ultrafijnstof: naar schatting 15% van het ultrafijn stof in de direct omliggende woonwijken is afkomstig van het vliegverkeer van de luchthaven.

Vandaag is een onderzoek gepubliceerd dat TNO in opdracht van Rotterdam The Hague Airport uitvoerde naar ultrafijn stof in de direct omliggende woonwijken. De conclusie uit het rapport is dat de bijdrage ultrafijn stof (gecorrigeerd naar het vliegverkeer over het gehele jaar) van de luchtvaart in de direct omliggende woonwijken circa 15% bedraagt. De overige 85% van het ultrafijn stof komt van andere bronnen zoals wegverkeer en haven/industrie.

Daarnaast heeft TNO de jaarconcentraties die begin 2016 geschat zijn door bureau Erbrink op basis van meetgegevens rondom Schiphol vergeleken met de metingen rondom Rotterdam The Hague Airport. TNO concludeert uit de metingen bij Rotterdam The Hague Airport dat de bijdrage aan ultrafijn stof van de luchtvaart bij de luchthaven ongeveer de helft is van wat bureau Erbrink eerder had geschat op basis van berekeningen en meetgegevens verzameld bij Schiphol.

De totale concentratie ultrafijn stof in de naastliggende woonwijk van Rotterdam The Hague Airport was circa 8.000 deeltjes per cm3, dit is vergelijkbaar met een gemiddelde woonwijk in Nederland waarvan de concentratie tussen 8.000 en 9.500 deeltjes per cm3 ligt.

Het volledige rapport is hier in te zien.

(bron: RTHA)

 

Dinsdagavond 24 juli 2018 zijn twee vluchten gepland met vliegtuigen van het type Boeing 767-300 op Rotterdam The Hague Airport. (24/7/2018)

Op deze avond zijn twee vluchten gepland met vliegtuigen van het type Boeing 767-300 komende uit Groenland. Deze vliegtuigen kunnen opvallen doordat ze duidelijk groter zijn dan het gemiddelde vliegtuig dat Rotterdam The Hague Airport aandoet. Daarnaast maken deze vliegtuigen door hun grootte meer geluid dan de vliegtuigen die normaal via de luchthaven vliegen. Door hun grootte en geluid kan het lijken of de vliegtuigen lager vliegen dan feitelijk het geval is.

Het eerste vliegtuig wordt verwacht rond 18:40 te landen en rond 19:50 weer te vertrekken. Het tweede vliegtuig wordt verwacht rond 20:00 te landen en rond 21:30 weer te vertrekken.

(bron: RTHA)

 

Eerste elektrische GPU op Rotterdam The Hague Airport

Op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is de eerste elektrische (GPU) Ground Power Unit afgeleverd. Het grote voordeel van deze ‘eGPU’ is dat deze veel vriendelijker is voor mens en milieu. De eGPU levert 90% reductie van het aantal schadelijke emissies, waaronder fijnstof op de werkplek ten opzichte van de op luchthavens traditioneel gebruikte GPU op diesel. Aviapartner zal als eerste afhandelingsbedrijf ter wereld deze eGPU in gebruik nemen in de dagelijkse operatie. De eGPU is de afgelopen periode ontwikkeld door het in Denemarken gevestigde bedrijf ITW GSE in samenwerking met een aantal partners, waaronder de Schiphol Group.

De eGPU wordt aangesloten op een vliegtuig wanneer de motoren uitgeschakeld zijn. De unit wekt een spanning op die gebruikt kan worden om elektrische systemen van het vliegtuig te kunnen blijven gebruiken. Dit zonder dat de motor van het vliegtuig of de Aircraft Power Unit (APU) ingeschakeld hoeft te zijn. De eGPU wordt gebruikt tijdens de afhandeling van een vliegtuig tussen landing en take off. De passagiers-, bagage- en vliegtuigafhandeling op Rotterdam The Hague Airport is primair de verantwoordelijkheid van Aviapartner in opdracht van de op de luchthaven opererende luchtvaartmaatschappijen.

Rotterdam The Hague Airport heeft in het kader van innovatie en duurzaamheid onder meer als doelstelling om in de toekomst zo veel mogelijk voer- en werktuigen op het luchthaventerrein elektrisch te laten rijden en de innovatieproeftuin van de regio te zijn. Na de elektrische bus is de elektrische GPU opnieuw een unieke stap om dit doel te bereiken.
Aviapartner zal de eGPU de komende maanden uitgebreid in de dagelijkse praktijk van de operatie gaan testen. Deze geïmplementeerde “living lab” is een wereldprimeur binnen de luchtvaartsector en geeft invulling aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Aviapartner en Rotterdam The Hague Airport waarin gezamenlijk gewerkt wordt aan innovaties op de luchthaven.

(bron: RTHA)

 

Bekijk vluchten MD-83 en gemeten geluid

Als u hier klikt, kunt u terug gaan in de tijd en bijvoorbeeld nagaan hoeveel geluid is gemeten door de zes meetposten. Hieronder als voorbeeld de registratie door meetpost 3 op de Achterdijk in Overschie bij vertrek van het vliegtuig op 28 juni om 20.37 uur.

 Flightracker MD-83 28 juni 2018 20.38 uur

  

Donderdag 28 juni en zondag 1 juli 2018 is gepland dat een vliegtuig van het type MD-83 Rotterdam The Hague Airport zal aandoen

Op donderdag 28 juni en zondag 1 juli zijn vluchten gepland met een McDonnell Douglas MD-83. Vluchten met dit vliegtuigtype hebben in het verleden aanleiding gegeven tot extra klachten vanwege het hogere geluidsniveau van dit oudere vliegtuigtype. Rotterdam The Hague Airport streeft ernaar dit vliegtuigtype niet op de luchthaven te laten vliegen, in dit specifieke geval is dit niet gelukt.

Het vliegtuig wordt donderdag 28 juni rond 19:00 verwacht te landen en rond 20:30 weer te vertrekken. Het tweede bezoek is gepland a.s. zondag 1 juli en dan wordt verwacht dat het vliegtuig landt rond 19:10 en vervolgens weer vertrekt om 20:00.

(bron: RTHA)

  

Vanaf zaterdag 9 juni 2018 bij voorkeur gebruik baan 24 voor landing

Rotterdam The Hague Airport verzoekt vanaf zaterdag 9 juni aanstaande via de luchtverkeersleiding aan piloten om bij voorkeur baan 24 te gebruiken voor de landing. Dit betekent aanvliegen van de luchthaven (bij landing) bij voorkeur vanuit de zijde van Lansingerland in plaats van de zijde van Schiedam. Doordat in het voorjaar relatief veel sprake is geweest van oostenwind is de nadering vanuit het Westen (over Schiedam) meer gebruikt dan gepland. Als gevolg hiervan wordt het baangebruik zo mogelijk aangepast, waarbij vanzelfsprekend de vliegveiligheid het grootste belang heeft.

Rotterdam The Hague Airport beschikt over een zogenoemde omzettingsregeling/luchthavenbesluit waarin de regels rondom het gebruik van de luchthaven zijn vastgesteld. Een belangrijk deel van dit besluit wordt gevormd de milieucapaciteit welke wordt vastgelegd in 6 handhavingspunten. Deze handhavingspunten, gebaseerd op een theoretisch model, geven de maximale cumulatieve hoeveelheid geluid aan die vliegtuigen die op Rotterdam The Hague Airport landen en opstijgen gedurende één jaar mogen produceren. Dit jaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar, maar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober van het jaar daarop. Zodoende komt de planperiode overeen met de planningen van de luchtvaartsector, waar men werkt met een winter- en een zomerseizoen.

Bij het vaststellen van de geluidszone (in 1998/2010) is uitgegaan van een bepaalde verdeling van vliegverkeer (zowel starts als landingen) over de twee kanten waar vandaan de baan van de luchthaven genaderd c.q. verlaten kan worden. In principe stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Bij weinig of geen wind kan van beide kanten gebruik gemaakt worden. Het langjarig gemiddelde geeft aan dat in 67% van de gevallen sprake is van Zuidwesten wind. Bij een Zuidwesten wind vertrekken de vliegtuigen richting Schiedam, de landingen vinden plaats vanuit de richting Lansingerland. In de overige 33% van de tijd gaf het langjarig gemiddelde een precies omgekeerde situatie aan.

In de maanden februari tot en met mei is er ten opzichte van het langjarig gemiddelde meer oostenwind geweest. Dit heeft tot gevolg gehad dat er relatief veel vanuit de zijde van Schiedam geland is. Om de in het model aangenomen verdeling gedurende resterende maanden van de huidige meetperiode zoveel mogelijk te benaderen, wordt vanaf zaterdag 9 juni a.s. geland vanaf de zijde van Lansingerland. Deze maatregel vervalt op 31 oktober a.s. of zoveel eerder als het baangebruik weer binnen de grenzen van de omzettingsregeling gekomen is. Vanzelfsprekend vormt de veiligheid van het vliegverkeer de belangrijkste overweging bij het toewijzen van de landingsrichting van een vliegtuig. Als gevolg van deze maatregel zal de komende maanden minder van de zijde van Schiedam geland worden en meer van de zijde van Lansingerland. Landingen van de zijde van Schiedam blijven echter uitdrukkelijk wel voorkomen, bijvoorbeeld als er sprake is van een oostelijke windrichting of wanneer dit vanwege de vliegveiligheid noodzakelijk is.

Rotterdam The Hague Airport is wettelijk verplicht om daar waar mogelijk maatregelen te nemen die ertoe bijdragen dat het vliegverkeer zoveel mogelijk wordt uitgevoerd als vastgelegd in de omzettingsregeling/luchthavenbesluit en de bijbehorende geluidszone.

(bron: RTHA)

 

Baanonderhoud op Schiphol heeft mogelijk invloed op het vliegverkeer van en naar RTHA

In de periode van maandag 25 juni tot en met zondag 1 juli 2018 is de Kaagbaan van Schiphol als gevolg van regulier onderhoud geheel buiten gebruik. Hierdoor wordt het verkeer van en naar Schiphol anders dan gebruikelijk afgehandeld. Dit kan (afhankelijk van windrichting) op zijn beurt ook gevolgen hebben voor verkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport.

Op Schiphol wordt in bovengenoemde periode aan de Kaagbaan (van Schiphol) gewerkt waardoor deze niet beschikbaar is. Het Schiphol verkeer wordt dan afwijkend (op de resterende banen) afgehandeld. Bij bepaalde windrichtingen kan dit ook gevolgen hebben voor (met name vertrekkende) vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport. Om het verkeer van beide luchthavens goed te kunnen blijven scheiden moet het verkeer dat van de Rotterdamse luchthaven vertrekt (na opdracht van de luchtverkeersleiding) vaker van de voorgeschreven vertrekroute worden gehaald. Bij eerdere, vergelijkbare werkzaamheden de afgelopen jaren was het afwijken van routes aanleiding voor extra vragen vanuit de regio.

Meer informatie over de werkzaamheden bij de luchthaven Schiphol kunt u vinden op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). 

(bron: RTHA)

 

Vrijdag 9 maart a.s. zal een meetvliegtuig gedurende circa twee uur meetvluchten uitvoeren voor de controle van de navigatiesystemen van de landingsbaan (beide zijden) van Rotterdam The Hague Airport

De Luchtverkeersleiding Nederland heeft aangegeven dat het meetvluchten (zogenoemde calibratievluchten) tussen circa 11.00 en circa 13.00 gepland heeft. Het eerste uur zal de baan aan de zijde van Schiebroek (baan 24) worden aangevlogen, het tweede uur de baan aan de zijde Overschie (baan 06) Doel van deze vluchten is het controleren navigatiesystemen van de landingsbaan. Door weers- of technische omstandigheden kunnen de vluchten verplaatst worden.

Om te garanderen dat de systemen goed functioneert, dienen twee keer per jaar vluchten uitgevoerd te worden ter controle van het correct functioneren van bedoelde apparatuur. Hiertoe wordt bij herhaling aan beide zijden van de landingsbaan aangevlogen, hierbij kan het gebeuren dat de baan niet recht aangevlogen wordt.

Door het repeterende en mogelijk afwijkende karakter van de vluchten kan dit opvallen.

(bron: RTHA)

 

Op vrijdag 3 november en zondag 5 november, is gepland dat een vliegtuig van het type Boeing 767-300 Rotterdam The Hague Airport zal aandoen

Vandaag vrijdag en aanstaande zondag zijn vluchten gepland met een Boeing 767-300. Deze vluchten worden uitgevoerd om een bemanning van een olieplatform bij Trinidad en Tobago te wisselen. Dit vliegtuig kan opvallen doordat het duidelijk groter is dan het gemiddelde vliegtuig dat Rotterdam The Hague Airport aandoet. Daarnaast maakt het vliegtuig door zijn grootte meer geluid dan de vliegtuigen die normaal via de luchthaven vliegen. Door zijn grootte en geluid kan het lijken of het vliegtuig lager vliegt dan daadwerkelijk het geval is.

Het vliegtuig wordt vandaag rond 20:45 verwacht te landen en rond 22:30 weer te vertrekken. Tussen de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij heeft overleg plaatsgevonden of de vluchten ook naar zaterdag overdag verplaatst kon worden, dit bleek voor de luchtvaartmaatschappij niet haalbaar te zijn. Op zondag is het vliegtuig gepland te landen rond 11:15 en weer te vertrekken rond 13:00.

 

Zaterdag 14 en zondag 15 oktober a.s. zijn rondvluchten met een DC-3 Dakota van en naar Rotterdam The Hague Airport gepland


De Dutch Dakota Association (DDA) heeft gepland om op zaterdag 14 en zondag 15 oktober a.s. op beide dagen drie rondvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport boven onze regio uit te voeren. Verder wordt het vliegtuig op donderdag 12 oktober rond 18.30 ingevlogen vanaf Schiphol en zal het op zondag 16 oktober na afloop rond 17:00 weer terugkeren naar de thuisbasis Lelystad. De vluchten kunnen alleen uitgevoerd worden indien het weer niet te slecht is omdat er “op zicht” gevlogen wordt.

Het betreft hierbij een historisch vliegtuig van het type Douglas DC-3 “Dakota” die met zuigermotoren is uitgerust. De motoren van de DC-3 produceren een geluid dat sterk afwijkt van de vliegtuigen die normaal Rotterdam The Hague Airport aandoen. Door het zwaar brommend geluid, het geluidsniveau en de lage snelheid kan het vliegtuig voor omwonenden opvallen.

Rotterdam The Hague Airport is terughoudend bij het accommoderen van dergelijke vluchten. Alleen indien ze het normale commerciële verkeer niet benadelen en overdag uitgevoerd worden, worden voor dergelijke vluchten in beperkte mate slots vrijgegeven. De geplande vluchten voldoen aan de gestelde criteria en zijn derhalve toegelaten.

 

Maandagmiddag 18 september a.s. zal een meetvliegtuig gedurende circa één uur meetvluchten uitvoeren voor de controle van de navigatiesystemen van de landingsbaan (beide zijden) van Rotterdam The Hague Airport

De Luchtverkeersleiding Nederland heeft aangegeven dat het meetvluchten (zogenoemde calibratievluchten) tussen circa 12.00 en circa 13.00 gepland heeft. Doel van deze vluchten is het controleren navigatiesystemen van de landingsbaan. Door weers- of technische omstandigheden kunnen de vluchten verplaatst worden.

Om te garanderen dat de systemen goed functioneert, dienen twee keer per jaar vluchten uitgevoerd te worden ter controle van het correct functioneren van bedoelde apparatuur. Hiertoe wordt bij herhaling aan beide zijden van de landingsbaan aangevlogen, hierbij kan het gebeuren dat de baan niet recht aangevlogen wordt.

Door het repeterende en mogelijk afwijkende karakter van de vluchten kan dit opvallen.

 

Donderdag 8 juni 2017 zijn vluchten met een Consolidated PBY-5A Catalina van en naar Rotterdam The Hague Airport gepland

De Catalina stichting heeft gepland om op donderdag 8 juni 2017 een retourvlucht Rotterdam The Hague Airport naar Southend uit te voeren, verwacht wordt dat het vliegtuig rond 10:50 zal vertrekken en rond 16:00 weer zal aankomen. Verder wordt het vliegtuig rond 09:50 ingevlogen vanaf hun thuisbasis Lelystad en zal het na afloop rond 17.00 weer terugkeren naar de thuisbasis. De vluchten kunnen alleen uitgevoerd worden indien het weer niet te slecht is omdat er “op zicht” gevlogen wordt.

Het betreft hierbij een historisch vliegtuig van het type Consolidated PBY-5A Catalina die met zuigermotoren is uitgerust. De motoren van de Catalina produceren een geluid dat sterk afwijkt van de vliegtuigen die normaal Rotterdam The Hague Airport aandoen. De Catalina is amfibie-vliegtuig dat wil zeggen dat het zowel op land als in het water kan landen. Door het zwaar brommend geluid, het geluidsniveau, de lage snelheid en afwijkende vorm kan het vliegtuig voor omwonenden opvallen.

Rotterdam The Hague Airport is terughoudend bij het accommoderen van dergelijke vluchten. Alleen indien ze het normale commerciële verkeer niet benadelen en overdag uitgevoerd worden, worden voor dergelijke vluchten in beperkte mate slots vrijgegeven. De geplande vluchten voldoen aan de gestelde criteria en zijn derhalve toegelaten.

Voor meer informatie: http://catalina-pby.nl 

 

Kaagbaan Schiphol niet op tijd gereed

Op 22 mei is bekend geworden dat het groot onderhoud (zie onderstaand bericht) aan de Kaagbaan niet op tijd gereed zal zijn. Het is nu de verwachting dat de Kaagbaan een week later te weten op woensdag 31 mei a.s. weer in gebruik genomen kan worden. De komende dagen wordt een ongunstige windrichting verwacht zodat er een grote kans is op zowel afwijkingen van Rotterdams verkeer als extra laagvliegend Schiphol verkeer over de het gebied tussen Rotterdam The Hague Airport en Gouda.

 

Kaagbaan Schiphol buiten gebruik

In de periode van zaterdag 18 maart a.s. tot en met woensdag 24 mei a.s. is de Kaagbaan van Schiphol als gevolg van groot onderhoud geheel buiten gebruik. Hierdoor wordt het verkeer van en naar Schiphol anders dan gebruikelijk afgehandeld. Dit kan (afhankelijk van windrichting) op zijn beurt ook gevolgen hebben voor verkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport.

Op Schiphol wordt in bovengenoemde periode aan de Kaagbaan (van Schiphol) gewerkt waardoor deze niet beschikbaar is. Het Schiphol verkeer wordt dan afwijkend (op de resterende banen) afgehandeld. Bij bepaalde windrichtingen kan dit ook gevolgen hebben voor (met name vertrekkende) vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport. Om het verkeer van beide luchthavens goed te kunnen blijven scheiden moet het verkeer dat van de Rotterdamse luchthaven vertrekt (na opdracht van de luchtverkeersleiding) vaker van de voorgeschreven vertrekroute worden gehaald. Bij eerdere, vergelijkbare werkzaamheden de afgelopen jaren was het afwijken van routes aanleiding voor extra vragen vanuit de regio.

Meer informatie over de werkzaamheden bij de luchthaven Schiphol kunt u vinden op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS):
www.bezoekbas.nl

 

Parachutesprongen in het donker

Zaterdag 5 november 2016 zijn parachutesprongen in het donker bij Rhoon gepland.
Skydive Rotterdam, een op Rotterdam The Hague Airport gevestigde parachutistenvereniging, heeft toestemming gekregen voor het uitvoeren van parachutesprongen in het donker bij hun reguliere afspringgebied in de nabijheid van Rhoon.
Normaal mogen dergelijke vluchten alleen tijdens de daglichtperiode worden uitgevoerd. Voor deze speciale parachutesprongen in het donker is door de Inspectie Leefomgeving en Transport een specifieke ontheffing verleend. De sprongen kunnen alleen worden uitgevoerd indien de weersomstandigheden dit toelaten.
De vluchten worden uitgevoerd met een Cessna 208, het vliegtuig waarmee Skydive ook normaal dergelijke vluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport uitvoert en zullen vertrekken en aankomen tussen circa 18.00 en 23.00 uur vanaf Rotterdam The Hague Airport. Totaal wordt verwacht dat er circa 5 vluchten in deze periode worden uitgevoerd in dit kader. In geval van te slechte weersomstandigheden kunnen de vluchten worden verplaatst naar zaterdag 19 november aanstaande.

 

Meetvliegtuig - 2 november 2016

Woensdagochtend 2 november a.s. zal een meetvliegtuig gedurende circa twee uur meetvluchten uitvoeren voor de controle van een luchtvaartradiobaken (genaamd RTM) nabij Rotterdam The Hague Airport.

De Luchtverkeersleiding Nederland heeft aangegeven dat het meetvluchten (zogenoemde calibratievluchten) tussen circa 10.00 en circa 12.00 gepland heeft. Doel van deze vluchten is het controleren van een luchtvaartradiobaken. Dit radiobaken (genaamd RTM dat deze letters in morsecode uitzendt) dat zich bevindt net ten noorden van de de kruising Doenkade (N209) en de Ankie Verbeek Ohrlaan.

Om te garanderen dat het systeem goed functioneert, dienen jaarlijks vluchten uitgevoerd te worden ter controle van het correct functioneren van bedoelde apparatuur. Hiertoe wordt bij herhaling vanuit verschillende richtingen naar bedoeld baken gevlogen.

Door het repeterende en mogelijk afwijkende karakter van de vluchten kan dit opvallen.

 

Bijzondere vluchten periode 15 september – 30 november 2016

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft op verzoek van de traumahelikopter ontheffing verleend om in de avond (als het donker is) lesvluchten uit te voeren in de periode 15 september – 30 november 2016.

De traumahelikopter mag in het donker “op zicht” vliegen, dit is in Nederland uitzonderlijk. Andere vliegtuigen vliegen in het donker “op instrumenten”. Het is een vereiste dat piloten regelmatig op herhalingstraining gaan. Om dit te kunnen oefenen moeten de oefeningen in het donker (dus zonder daglicht) worden uitgevoerd. Het lescircuit van Rotterdam The Hague Airport is op werkdagen geopend van 08.00 – 18.00 uur. In deze periode is er op dit moment nog daglicht waardoor de noodzakelijke oefening niet kan plaatsvinden.

In het verleden werden deze donker-oefeningen voornamelijk gedaan met de reserve-helikopter vanaf Lelystad. Omdat de vier traumahelikopters in Nederland vaker dan gepland worden gebruikt, moeten ze ook vaker in onderhoud en wordt er dus meer gebruik gemaakt van de reserve-helikopter. Als gevolg hiervan is de reserve-helikopter op dit moment onvoldoende beschikbaar om de trainingen vanaf Lelystad te kunnen uitvoeren.

Om toch te kunnen oefenen is in de periode van 15 september – 30 november 2016 toestemming verleend om 12 keer in de avond een trainingssessie te laten plaatsvinden. Deze trainingssessies mogen maximaal 45 minuten duren tot uiterlijk 22.00 uur waarin meerdere starts en landingen kunnen plaatsvinden. De traumahelikopter zal, daar waar mogelijk, rekening houden met de omgeving en bebouwing zo veel als mogelijk vermijden. Men moet er rekening mee houden dat extra geluidshinder kan optreden.

 

Vluchten t.b.v. Feyenoord - Manchester United

Op donderdag 15 september a.s. speelt Feyenoord in de Kuip tegen Manchester United. Na afloop van de wedstrijd zullen twee vluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport vertrekken.

Zoals bekend speelt Feyenoord a.s. donderdag een wedstrijd tegen Manchester United in het kader van de Europa League.
Zie https://www.feyenoord.nl/feyenoord-1/programma/feyenoord-manchester-united-20162017

Het is de bedoeling dat zowel het team als de supports die met het vliegtuig komen zo snel mogelijk weer terug naar Manchester terugvliegen. De vluchten zijn gepland met een vertrektijd voor 23.00. Alle betrokken partijen (waaronder gemeente, politie, luchthaven en luchtvaartmaatschappijen) zullen er alles aan doen om de vluchten dan ook voor 23.00 te laten vertrekken.

Het kan echter gebeuren dat om (bijvoorbeeld) logistieke redenen dit toch niet lukt. In dat geval is door de Inspectie Leefomgeving en Transport ontheffing verleend voor een vertrek na 23.00 in de nacht van donderdag 15 september op vrijdag 16 september.

De vluchten worden uitgevoerd door een AVRO RJ-85/British Aerospace 146 en een Boeing 737-300.
Gezien het late tijdstip van vertrek kunnen de vluchten extra opvallen.

 

Op zondag 11 september a.s. organiseert de Vliegclub Rotterdam een open dag

Naast het feit dat er meer vliegtuigbewegingen (klein verkeer) plaatsvinden heeft de Vliegclub Rotterdam aangegeven demonstraties formatievliegen en kunstvliegen op en in de nabijheid van de luchthaven te organiseren.

De Vliegclub Rotterdam is één van de twee vliegclubs die Rotterdam The Hague Airport als thuisbasis heeft.

Voor meer informatie zie: http://www.vliegclubrotterdam.nl/index.php/open-dag-2016

 

Evenementen 2 t/m 4 september op en rond de luchthaven

Het komende weekend, vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 september, zullen er drie verschillende evenementen op en rond Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Het afwijkende vliegverkeer deze dagen kan aanleiding geven tot vragen.

Op bovengenoemde dagen vinden in Rotterdam de jaarlijkse Wereldhavendagen plaatst. Tijdens de wereldhavendagen vinden er (onder meer) meerdere demonstratievluchten plaats met helikopters boven de Maas ter hoogte van de Wilhelminapier en de Willemskade. Een deel van deze demonstratievluchten zal vanaf Rotterdam The Hague Airport starten. Bij deze demonstratievluchten kunnen ook helikopters gebruikt worden die groter zijn dan de helikopters die normaal van de luchthaven gebruik maken. Het betreft hierbij ondermeer de NH-90 maritieme helikopter van het Defensie Helikopter Commando. De verwachting is dat de helikopter vanmiddag 1 september al overgevlogen wordt van Den Helder naar Rotterdam.

Tevens organiseert de Dutch Dakota Association rondvluchten van circa 30 minuten met een DC-3 boven de wereldhavendagen. De DC-3 is een ouder vliegtuig van rond de Tweede Wereldoorlog en kan opvallen door zijn afwijkend, zwaarder motorgeluid. Zowel op zaterdag als op zondag zijn drie rondvluchten gepland. Daarnaast wordt het vliegtuig zaterdagochtend vanuit Schiphol naar Rotterdam gevlogen en zondag middag weer terug. Meer informatie kunt u vinden op: https://www.dutchdakota.nl/nl/boek-een-vlucht/plan-en-boek/

Tevens kunnen ook andere vluchten ten behoeve van bedoeld evenement worden uitgevoerd boven de haven (details hiervan zijn ons op dit moment nog niet bekend), deze vluchten hoeven niet altijd afkomstig te zijn van Rotterdam The Hague Airport.
Meer informatie en het programma kunt u vinden op de website van de Wereldhavendagen:
http://wereldhavendagen.nl/programma/

 

Kaagbaan Schiphol in onderhoud

In de periode van maandag 20 juni 07:00 uur tot maandag 27 juni 06:00 uur 2016 is de Kaagbaan van Schiphol als gevolg van regulier onderhoud geheel buiten gebruik. Hierdoor wordt het verkeer van en naar Schiphol anders dan gebruikelijk afgehandeld. Dit kan (afhankelijk van windrichting) op zijn beurt ook gevolgen hebben voor verkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport.

Op Schiphol wordt in bovengenoemde periode aan de Kaagbaan (van Schiphol) gewerkt waardoor deze niet beschikbaar is. Het Schiphol verkeer wordt dan afwijkend (op de resterende banen) afgehandeld. Bij bepaalde windrichtingen kan dit ook gevolgen hebben voor (met name vertrekkende) vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport. Om het verkeer van beide luchthavens goed te kunnen blijven scheiden moet het verkeer dat van de Rotterdamse luchthaven vertrekt (na opdracht van de luchtverkeersleiding) vaker van de voorgeschreven vertrekroute worden gehaald. Bij eerdere, vergelijkbare werkzaamheden twee jaar geleden was het afwijken van routes aanleiding voor extra vragen vanuit de regio.

Meer informatie over de werkzaamheden bij de luchthaven Schiphol kunt u vinden op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS):

www.bezoekbas.nl

 

Kennisgeving bestemmingsplannen “Rotterdam The Hague Airport” en “Parapluherziening geluidzone RTHA”

Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken bekend dat met ingang van vrijdag 11 december 2015 gedurende een periode van zes weken (dus tot en met donderdag 21 januari 2016) de ontwerpbestemmingsplannen "Rotterdam The Hague Airport”(NL.IMRO.0599.BP1041RdamAirport-co01) en “Parapluherziening geluidzone RTHA” (NL. IMRO. 0559. BP1082PaplugzRTHA-ON01 Rotterdam) met de bijbehorende planMER, voor een ieder ter inzage liggen bij de stadswinkel Centrum (Stadhuis), ingang zijde Doelwater (tegenover het hoofdbureau van politie), kamer 22a.

De ontwerpbestemmingsplannen met de bijbehorende stukken zijn tevens beschikbaar via de gemeentelijke website http://www.rotterdam.nl/bestemmingsplannen en via www.ruimtelijkeplannen.nl.

Het plangebied van het bestemmingsplan “Rotterdam The Hague Airport” wordt begrensd door de verkeersaders 'Doenkade', de A13 en de Hoge SnelheidsLijn (HSL). Aan de noordkant grenst het plangebied aan de open Schieveense Polder. De zuid- en westkant wordt begrensd door de woongebieden van het gebied Overschie. Ten zuidoosten ligt het bedrijventerrein Zestienhoven.

Met het bestemmingsplan “Rotterdam The Hague Airport” wordt weer een actueel ruimtelijk-juridisch kader geboden voor de landzijdige invulling van de luchthaven voor de komende tien jaar. Het bestemmingsplan regelt de ruimtelijke invulling van de luchthaven op de grond en nadrukkelijk niet de luchtzijdige invulling van de luchthaven (aantal vluchtbewegingen).

Een deel van de luchthaven krijgt met de vaststelling van het bestemmingsplan de status van industrieterrein met bijbehorende geluidszone. Dit is het gevolg van het testen van motoren van vliegtuigen na reparatie of onderhoud op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dit zogenaamde proefdraaien van vliegtuigmotoren met een stuwkracht van 9 kN moet volgens geluidswetgeving plaatsvinden op een gezoneerd industrieterrein. De geluidzone van het gezoneerde industrieterrein ligt grotendeels over het plangebied en voor een deel buiten het plangebied. Voor zover de geluidzone buiten het plangebied van RTHA is gelegen, wordt deze vastgelegd in de hieronder omschreven “Parapluherziening geluidzone RTHA”. Binnen de geluidzone zijn geen geluidgevoelige objecten aanwezig of geprojecteerd.

Het plangebied van het bestemmingsplan “Parapluherziening geluidzone RTHA” betreft de partiële herziening van een tweetal bestemmingsplannen (“Polder Zestienhoven” en “Doenkade-N209II”) en is gelegen ten noorden, zuiden en oosten van het plangebied van bestemmingsplan “Rotterdam The Hague Airport”.

Deze parapluherziening regelt de geluidzone van het gezoneerde industrieterrein op Rotterdam The Hague Airport, voorzover gelegen buiten het plangebied van het bestemmingsplan “Rotterdam The Hague Airport”.

Informatieavond

Op maandag 11 januari 2016 organiseert de gemeente Rotterdam een informatiebijeenkomst over bovengenoemde ontwerpbestemmingsplannen. Deze bijeenkomst, een inloopavond, vindt plaats in de Brasserie Waalhaven, Malpensabaan 3, Rotterdam (Rotterdam The Hague Airport) tussen 16.00 uur en 20.00 uur.

U kunt op elk tijdstip tussen 16.00 uur en 20.00 uur binnenkomen en de ntwerpbestemmingsplannen inzien. Er is een aantal medewerkers van de gemeentelijke diensten aanwezig om uw vragen te beantwoorden.

Gedurende bovengenoemde termijn van de terinzagelegging kan een ieder over de ontwerpbestemmingsplannen schriftelijk gemotiveerde zienswijzen kenbaar maken aan de gemeenteraad, door tussenkomst van de directeur van Stadsontwikkeling, R&W/Bestemmingsplannen, Postbus 6575, 3002 AN Rotterdam.

Tevens kunnen gedurende deze termijn door een ieder mondeling gemotiveerde zienswijzen kenbaar worden gemaakt. Degenen die mondeling willen reageren kunnen dat na telefonische afspraak doen ten kantore van Stadsontwikkeling, Wilhelminakade179 te Rotterdam. Voor het maken van een afspraak kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de heer J. van der Want, tel. 010-4896447.

Rotterdam, DATUM

Burgemeester en wethouders voornoemd,

namens dezen,

 

 drs. P.W. Verhoeven

Algemeen directeur cluster Stadsontwikkeling

 

Rotterdam The Hague Airport, 10 december 2015

Zaterdagmiddag 12 december (gepland tussen 12:00 en 13:00) zal een luchtdefilé boven de Coolsingel plaatsvinden, hieraan zullen meerdere militaire vliegtuigen en helikopters deelnemen. Op vrijdagmiddag 11 december (gepland tussen 13:30 en 14:30) zullen hiervoor oefeningen in de omgeving van Rotterdam plaatsvinden.

Bedoelde vluchten zullen laag over de regio vliegen. Defensie waarschuwt dat dit mogelijk tot aanleiding kan geven tot hinder.

Naar verwachting zullen de vliegtuigen vanuit het zuiden naar de Coolsingel vliegen richting de luchthaven en dan verder richting Hoek van Holland en Moordrecht.

Bovenstaande vluchten staan geheel los van de exploitatie van Rotterdam The Hague Airport, het is (op dit moment) niet de verwachting dat de vliegtuigen en helikopters op de luchthaven zullen landen.

Meer informatie kunt u vinden op

http://www.rijnmond.nl/nieuws/136017/Vliegtuigen-laag-boven-Coolsingel-tijdens-defile

http://www.mediatv.nl/nieuws/15943/Defensie-waarschuwt-voor-lage-vliegbewegingen-boven-Rotterdam-.html

 
©2019 - CRO Rotterdam