CRO Rotterdam
 
CRO Rotterdam
logo_rechts.png

 

Gelden er minimale vlieghoogten?
Vertrekkend straalverkeer (dus niet propeller) volgt een vertrekprocedure (vaste routes met instructies van LVNL). Handhaving van deze routes is in handen van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT). In de beleidsregel wordt daarover het volgende geschreven (Artikel 3):

De vlieghoogtes tot waarop de vertrekprocedures door de Inspectie worden gehandhaafd zijn:

  1. Flight Level 60 bij luchthaven Eelde;
  2. Flight Level 60 voor straalverkeer en 3500 voet voor propellerverkeer bij luchthaven Maastricht;
  3. 3000 voet bij luchthaven Rotterdam.

Daarnaast is het volgende artikel (Artikel 2) van belang:

De Inspectie houdt toezicht op het door gezagvoerders van vliegtuigen volgen van de aan hen opgedragen vertrekprocedures bij de luchthavens Eelde, Maastricht of Rotterdam en treedt handhavend op indien de gezagvoerder van een vliegtuig de buitengrens van het bij de betreffende vertrekprocedure behorende tolerantiegebied overschreden heeft. De inspectie treedt niet handhavend op als een overschrijding het gevolg is van een instructie van de LVNL of als de afwijking noodzakelijk was in verband met de vliegveiligheid.

Voor het overige verkeer geldt een minimale vlieghoogte van 1000 voet (ca 300 meter) boven het hoogste punt boven bebouwd gebied en 500 voet (ca 150 meter) boven onbebouwd gebied. Bepaalde soorten vluchten zijn hiervan uitgezonderd, dit kan zijn permanent (bijvoorbeeld trauma en politiehelikopters) of incidenteel (bijvoorbeeld onderzoeks- of fotovluchten). Voor de recreatieve kleine luchtvaart is tevens een gedragscode “Verantwoord Vliegen” opgesteld.

Gerelateerd:
Baangebruik
Vertrekkend verkeer
Naderend verkeer
Routes
Welk verkeer is in de nacht toegestaan
Radartracks

 
©2024 - CRO Rotterdam