Handhaving van de geluidsruimte wordt uitgevoerd met behulp van een computer berekening. Als input voor de berekening wordt gebruikt gemaakt van de vliegtuigbewegingen (tracks) zoals die in werkelijkheid hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met het tijdstip waarop de vliegtuigbeweging heeft plaatsgevonden. Afhankelijk van het tijdstip van het etmaal kan een toeslag in rekening worden gebracht.
In 2013 is voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een nieuwe systematiek voor de handhaving van kracht geworden. Deze wijkt op een aantal punten af van de oude aanpak.
In de huidige systematiek wordt gebruik gemaakt van de (europese) dosismaat (Lden) en vindt de berekening plaats op een beperkt aantal ‘handhavingspunten’. Op deze punten zijn grenswaarden vastgesteld waar de jaarlijkse geluidsproductie binnen moet blijven.
Voor RTHA zijn in totaal zes handhavingspunten vastgesteld, waarvan er twee aan de koppen van de baan zijn gesitueerd. De overige handhavingspunten bevinden zich respectievelijk in Bergschenhoek, Schiebroek, Overschie en Schiedam.
Op de bijgaande figuur is de ligging van de handhavingspunten aangegeven (HH+nr).
Voor het handhaven van de geluidruimte van een luchthaven wordt geen gebruik meer gemaakt van de oude systematiek volgens de KE-normering.
De luchthaven dient er voor zorg te dragen dat de geluidsgrens vastgesteld in de handhavingspunten niet wordt overschreden. Handhaving vindt plaats per jaar een zogenoemd gebruiksplanjaar welke loopt van 1 november tot en met 31 oktober van het volgende jaar. Deze (afwijkende) jaarindeling sluit aan bij de planningssystematiek zoals deze internationaal gebruikt wordt door luchtvaartmaatschappijen.
Gerelateerd:
Het meten van geluid
Voetprint
Toelichting geluidgrafiek