CRO Rotterdam
 
CRO Rotterdam
logo_rechts.png

De geluidniveaus die op de geluidmeetposten worden gemeten zijn zogenaamde “momentane geluidniveaus”. Ze geven een indruk van de geluidkwaliteit van dat moment. Het geeft een beeld van het heersende niveau in de betreffende wijk als er geen geluidbronnen worden waargenomen en laat zien hoe het geluidniveau oploopt als er een geluidbron in de buurt wordt waargenomen, omdat er bijvoorbeeld een brommer of een vliegtuig passeert. Onder het tabblad Geluid wordt dit in de grafiek weergegeven.

Boven de grafiek en in de kaart wordt het verloop van het geluidniveau ook door middel van een kleur gepresenteerd. In een rustige woonwijk zal het geluidniveau normaliter variëren binnen het blauwe gebied. Als er bronnen worden gemeten die niet al te luidruchtig zijn, zal het geluidniveau oplopen naar het groene gebied. Als het geluidniveau oploopt naar het gele of het rode gebied, is er sprake van een forse verstoring van het heersende geluidniveau. De verschillende kleuren zijn echter GEEN indicatie voor een overtreding of overschrijding (dit kan ook niet want er zijn in Nederland geen maximale geluidsniveaus vastgelegd voor een vliegtuigpassage). Het geeft een beeld van de kwaliteit.

Een luchthaven als Rotterdam The Hague Airport heeft van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een vergunning (Luchthavenbesluit) gekregen. In die vergunning is vastgelegd hoeveel geluid de vliegtuigen, die van en naar de luchthaven vliegen, gezamenlijk mogen veroorzaken. Dit geluidniveau is een zogenaamde jaargemiddelde waarde en wordt berekend (en dus niet gemeten) met een theoretisch rekenmodel. De in het luchthavenbesluit vastgelegde maximale jaarlijkse geluidbelasting is niet te vergelijken met het gemeten niveau van een individuele vliegtuigpassage op een geluidmeetpost. Als u meer wilt lezen over de berekening en handhaving van vliegtuiggeluid klik dan hier.

Gerelateerd:
Handhaving van geluid
Voetprint
Toelichting geluidgrafiek

 
©2025 - CRO Rotterdam