CRO Rotterdam
 
CRO Rotterdam
logo_rechts.png

Het baangebruik is afhankelijk van de windrichting. Een vliegtuig stijgt bij voorkeur tegen de wind in. Staat de wind dwars op de baan of is de wind zwak, dan kan de piloot een voorkeur kenbaar maken welke kant hij het liefst op zou willen vertrekken of landen. Dat is mede afhankelijk van zijn bestemming of herkomst. Het kan dus voorkomen dat het gebruik van de baan kort na elkaar wisselt van gebruik (van starten naar landen v.v.). Dit laatste zal met name gebeuren in perioden dat er weinig verkeersaanbod is.

Soms is een luchthaven gedwongen om een baansturingsmaatregel te nemen. Dan wordt voorgeschreven dat er bij voorkeur steeds in een bepaalde richting gestart moet worden, zo lang de veiligheid niet in het geding komt. Deze maatregel wordt genomen als er een overschrijding van de geluidgrenswaarde op een handhavingspunt dreigt.

Gerelateerd:
Vertrekkend verkeer
Naderend verkeer
Routes
Hoogtes
Welk verkeer is in de nacht toegestaan
Radartracks

 
©2015 - CRO Rotterdam